Skip to content

Quina plataforma eCommerce triar per a la teva botiga online?

Si t’estàs plantejant llançar una botiga online, sigui del producte que sigui, una de les coses importants que has de decidir és sobre quina plataforma tecnològica treballaràs.

Has de tenir en compte que segons quina plataforma escullis tindràs uns avantatges i uns inconvenients, així que segons com sigui el teu projecte t’interessarà més una o altra.

És a dir, no hi ha una plataforma tecnològica d’eCommerce ideal per a tothom: segons les teves necessitats i segons l’estadi de maduració del teu projecte, et convindrà més una o altra.

No totes són igual de bones en tot, però també és cert que no totes les botigues online necessiten el mateix. Així que primer centra’t a respondre algunes d’aquestes preguntes:

  • Funcionalitats bàsiques: què és allò clau que necessites que faci la teva botiga online, a més de tenir un botó de “cistella de la compra” per descomptat.
  • Formes de pagament: quines formes de pagament vull oferir als meus clients.
  • Transportistes: amb quantes empreses de transport treballaré i com serà la meva política de preus de transport.
  • Volum de catàleg: quantes referències tindrà el meu catàleg (100, 1.000, 10.000 …).
  • Escalabilitat: com em plantejo l’escalabilitat del meu projecte, com vull créixer en el futur i quines noves necessitats em sorgiran.
  • Multibotiga o no: definir si necessito posar diferents preus segons el país en el que vengui, o si vull tenir un únic panell d’administració des del qual gestionar diferents botigues.
  • Afiliats: decidir si vols fer màrqueting d’afiliats i que altres persones aconsegueixin vendes per la teva botiga online a canvi d’una comissió.
  • Idiomes: en quants idiomes es podrà navegar per la botiga online.
  • Gestió d’estoc: és important definir si necessitar gestionar l’estoc amb la pròpia eina d’eCommerce o si ho vols integrar amb alguna eina externa tipus ERP.

Un cop definit això ja tindràs una idea molt més clara de quina és la plataforma tecnològica que et convé més. Ja que algunes permeten el multi-idioma i altres no; algunes ofereixen gran varietat de mètodes de pagament i d’altres no; algunes són ideals per a l’escalabilitat i el creixement i altres no.

Plataformes d’eCommerce hi ha moltíssimes i en constant evolució: Prestashop, Shopify, WooCommerce, Magento, Drupal, Joomla, Prestabox, Xopie, Strato, Wix, Opencart, OsCommerce….

Al meu parer, però, no totes són igual d’eficients. En alguns casos perquè et limiten o tenen un codi que dificulta el posicionament SEO (i no voldràs generar-te problemes a Google, t’ho asseguro) i en altres perquè no s’han modernitzat com haurien i s’han quedat obsoletes.

La meva recomanació, si t’estàs plantejant llençar una botiga online, és que et plantegis només aquestes 4 possibilitats: Prestashop, Shopify, WooCommerce o Magento.

A continuació t’explico, segons la meva opinió, els principals avantatges i inconvenients de cadascuna, juntament amb una recomanació general.

Òbviament es tracta d’una recomanació en abstracte ja que, com et comentava al principi, cada botiga online és única i té unes especificitats que faran que li convingui més una o altra plataforma.

Així que per prendre la decisió, el millor sempre és tractar amb una persona especialista que et pugui donar la seva recomanació professional coneixent de primera mà el teu projecte.

I en aquest cas et recomano que es tracti d’algú que conegui diverses plataformes, ja que si només en coneix una segur que et “vendrà” les bondats d’aquesta i no et parlarà de res més. 😉

Si vols que et donem un cop de mà, ja saps que pots comptar amb nosaltres, només has de deixar-nos les teves dades a la nostra pàgina de Contacte per tal que puguem conèixer millor el teu projecte.

Avantatges i inconvenients de les principals plataformes de eCommerce

Prestashop

Nascuda a França, és la plataforma més utilitzada a Espanya. Les seves principals avantatges són:

  • És de codi obert, de manera que no necessites pagar per utilitzar-lo.
  • Ideal per a projectes petits i mitjans.
  • Ho pot instal·lar fàcilment qualsevol persona, no necessites a un tècnic amb coneixements informàtics elevats.
  • El panell d’administració per gestionar el dia a dia de la teva botiga  online és molt fàcil.
  • Funciona molt bé en servidors compartits, de manera que l’allotjament de la botiga online serà més econòmic.
  • Té moltíssims mòduls per afegir infinitat de funcionalitats, perquè Prestashop va néixer per ecommerce.
    Permet integrar ERPs.
  • Té infinitat de plantilles de disseny professionals i de qualitat.
  • Facilita el posicionament natural (SEO) en cercadors.
  • És multi-idioma.
  • És fàcil d’aprendre i gestionar; excepte si vols retocar molt el disseny.

A nivell d’inconvenients:

  • Els millors mòduls per afegir funcionalitats són de pagament; així que no pensis que la botiga online serà gratis.
  • Pot donar problemes si el teu catàleg és molt extens.
  • No és escalable.
  • Si vols una fitxa de producte complexa, incloent camps que no té per defecte, hauràs de tocar codi.

Shopify:

Desenvolupada a Canadá, és una plataforma tecnològica que últimament està despuntant. Els seus principals avantatges són:

  • És ideal per a desenvolupar petits eCommerce, sobretot en la fase inicial.
  • És un programari en el núvol, de manera que pagues una quota pel seu ús i hi tens inclosa la plataforma i l’allotjament web.
  • En un parell de clics, ja tens la teva botiga online ja que és molt molt senzill d’utilitzar.
  • Té unes plantilles de disseny molt professionals i estètiques.

D’altra banda, els seus principals inconvenients són:

  • Com que és un programari en el núvol, no pots descarregar-ni modificar-lo.
  • No pots canviar o personalitzar el codi, per això hauràs de pagar a Shopify.
  • Si vols ampliar funcionalitats, hauràs d’integrar els mòduls de pagament que desenvolupa Shopify que són bastant cars.
  • El SEO funciona molt bé en anglès a nivell d’Estats Units, però no tan bé en altres idiomes.
  • Els servidors estan ubicats a Estats Units, pel que la botiga online estarà allotjada allà. Això pot donar-te problemes si els teus clients estan a Espanya ja que estaries incomplint la LOPD, atès que les dades personals dels teus clients estaran ubicades fora d’Europa.
  • No és escalable.
  • Ideal per catàlegs petits.
  • No ofereix l’opció multibotiga.
  • El multi-idioma no funciona del tot bé.

WooCommerce:

És un pluguin gratis d’eCommerce que s’afegeix a WordPress i transforma el teu bloc o web en una botiga online. Els seus avantatges són:

  • Ideal per a projectes petits.
  • No necessites un servidor dedicat, amb un de compartit et sobra, per la qual cosa l’allotjament web és econòmic.
  • El panell d’administració és molt fàcil d’utilitzar.
  • Pots afegir funcionalitats extra amb multitud de plugins.
  • És bo a nivell de posicionament SEO ja que pots treballar-lo amb qualsevol plugin de SEO de WordPress.
  • Hi ha molta documentació i tutorials, per aprendre a gestionar-lo pel teu compte.
  • Desenvolupar una botiga online en aquesta plataforma acostuma a ser força econòmic.

Els seus principals inconvenients són:

  • No és un programari natiu d’eCommerce, ja que està basat en WordPress, per la qual cosa no deixa de ser un plugin que treballa amb un CMS i que permet vendre.
  • Requereix dedicar temps a actualitzar el CMS i els plugins de forma regular.
  • No és escalable.
  • No és multibotiga.
  • Amb més de 300 articles, comença a donar errors.
  • És molt vulnerable, els hackers adoren WordPress per això.
  • Et pot sortir car si has d’afegir moltes funcionalitats extra, ja que molts elements clau en un eCommerce que vénen de sèrie en altres plataformes, aquí les has de pagar ja que no estan incloses en el connector base.

Magento:

És la plataforma eCommerce més utilitzada per les grans empreses i per aquelles botigues online madures i amb èxit. Els seus principals avantatges són:

  • Ideal per a projectes grans.
  • Ideal per multibotigues.
  • És multilingüe i multimoneda.
  • És un programari natiu eCommerce, pel que té infinitat de mòduls per afegir funcionalitats extra.
  • Permet integrar ERPs.
  • És molt bo per al posicionament (SEO).
  • Pots crear una fitxa de producte molt completa i personalitzada, sense haver de tocar codi.
  • És molt robust i estable.
  • Les seves versions noves quan surten al mercat, són molt fiables.
  • És molt segur.

Els principals inconvenients són:

  • No és aconsellable instal·lar-lo en un servidor compartit, necessites adquirir-ne un de dedicat o VPS per la qual cosa l’allotjament web et sortirà car.
  • El panell d’administració és complicat d’utilitzar.
  • El codi és complex i pesat, per la qual cosa hauràs de contractar programadors experts en aquesta plataforma per personalitzar la botiga.
  • És molt difícil aprendre Magento, de manera que la gestió i modificació, haurà d’estar a càrrec de professionals.
  • Magento no és apte per intentar crear un negoci i provar si funciona, ja que desenvolupar una botiga en aquesta plataforma porta temps, necessita de professionals qualificats (en Magento), i no és barat.

Quina plataforma eCommerce escollir? 

Vist això la meva recomanació final és la següent:

Si tens un projecte petit i vols provar sort en el món de l’eCommerce amb poc risc d’inversió: Shopify (si no vens a Europa) o Woocommerce.

Si el teu projecte és mitjà i necessites més funcionalitats i prestacions: Prestashop.

Per a projects grans, escalables, amb catàlegs amplis, multi-botiga i amb les millors prestacions d’eCommerce: Magento

Bé, amb aquest repàs espero haver-te ajudat a aclarir-te una mica les idees a l’hora d’escollir amb quina plataforma muntar una botiga online. Si necessites més informació o segueixes fet un embolic, ja saps que pots contactar amb nosaltres aquí